کد مطلب:30579
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
در كتاب تبيين برهين اثبت خدا اثر آيت الله جوادي آملي، منظور از اين جمله چيست: اصل واقعيت كه تحقق آن به نحو ضرورت ازلي آشكار است، غير از جميع واقعيتهاي محدود، و غير از مجموع واقعيتها، و غير از جامع آنها است، پس مصداق آن واقعيتي مطلق است؟
واقعيتي كه بدون هيچ قيد و شرط موجود باشد، يقينا واقعيتي مطلق است؛ يعني اين واقعيت اطلاق و سعه دارد و هيچ قيدي آن را مقيد نميكند و وجودش به شرطي مشروط نيست. چنين واقعيتي و هستي اينگونه محال است كه يكي از واقعيتهاي محدود باشد، زيرا اجتماع نقيضين لازم ميآيد كه محال بودنش براي همه روشن است. چون ما واقعيتي را بدون محدوديت و بدون قيد و شرط فرض كرديم و اگر يكي از واقعيتهاي محدود همان شود، در اين صورت مطلق، محدود شده كه برگشتنش به اين است كه مطلق نباشد.
چنانچه اين واقعيت مطلق نميشود، مجموع واقعيهاي محدود ميشود، زيرا مجموع حكم تك تك افراد را دارد، همان گونه كه تك تك موجودات محدود نميتواد نامحدود شود. مجموع، آنها به خودي خود نيز نميتواند نامحدود گردد همان طوري كه يك ممكن الوجود نياز به علت دارد، مجموع ممكنات نيز همين حكم را دارد، زيرا هر چه عدد ممكن زياد باشد، همهاش داراي وصف امكان هستند. چنان كه نه از يك صفر عدد درست نميشود و نه از ميلياردها صفر. اگر صفر بخواهد مفهوم دار شود و رقمي را نشان بدهد، ضرورتا قبل از خودش به عدد نيازمند است، چه يك صفر باشد، چه صفرهاي نامحدود.
آن واقعيت مطلق غير از جامع آن واقعيتهاي محدود است، زيرا جامع يك عنوان اعتباري است و واقعيت خارجي ندارد و مثل عنوان معلمان، بازاريان، تهرانيها، ممكنات، موجودات، واقعيتهاي محدود و...، ما در بيرون، انساني به نام معلمان يا بازاريان و... نداريم، بلكه اينها عناوين انتزاعي هستند كه از مصداقهاي مشابه كه در يك جهت اشتراك دارند، بدست آمدهاند.
نتيجه اين هستي مطلق و واقعيت نامحدود و زوالناپذير محال است كه يكي از موجودات محدود باشد و نيز محال است كه مجموع محدودها نامحدود و مجموع مقيدها مطلق درست كنند. نيز محال است كه يك عنوان اعتباري واقعيت درست كند. بنابر اين مصداق واقعيت مطلق فقط خداوند است كه واقعيتي است مطلق و نامحدود و ازلي و ابدي.
ضمنا ما كتاب آيت الله جوادي را نداشتيم تا مراجعه كنيم، ولي آن چه شما نقل كرديد، درست است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.